Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy na spektakl „1917 – Kiedy zegary się zatrzymały” teatru Albatross, który odbędzie się w sobotę 20 kwietnia o godzinie 16:00 w Gminnym Zespole Szkól w Kazimierzu Dolnym (ul. Szkolna 1).
Prezentacja spektaklu jest częścią artystycznego tournee Teatru Albatross w Polsce. Spektakl w języku szwedzkim z tłumaczeniem na polski
Czas trwania: 1 godz. 5 min.
Tematyka spektaklu: Rewolucja rosyjska! Marzenia o lepszym świecie.
Wstęp wolny!
Informacje o teatrze Albatross:
Teatr Albatross powstał w 1984 roku. Do roku 2000 często występował w Polsce. Współpracował między innymi z Teatrem Ósmego Dnia, Teatrem Kana, Teatrem Provisorium, Teatrem Biuro Podróży, Akademią Ruchu, Teatrem NN i Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Był pierwszą wolną grupą teatralną, z którą podjęła współpracę agencja artystyczna epoki komunizmu Pagart. Polską publiczność interesowały wtedy przedstawienia o tematyce żydowskiej.
Teatr Albatross miał okazję wystąpić w ponad 20 krajach m.in. w Kongo i Kmaerunie. Ich sztuka o poecie-beatniku Allenie Ginsbergu odniosła wielki sukces na Woodstocku w USA.
W kwietniu 2024 roku znów pojawił się w Polsce i zagra 16 przedstawień w różnych miejscach w całym kraju. Będzie to z pewnością niezwykle interesujące doświadczenie.
Poniżej kilka informacji dotyczących spektaklu „1917 – Kiedy zegary się zatrzymały”
Tworzenie spektaklu trwało trzy lata. Artyści podróżowali do Rosji i na Białoruś, aby przeprowadzać wywiady z ocalałymi z Gułagu i spotykać się z osobami z oficjalnie zlikwidowanego już Memoriału w Moskwie. Duże znaczenie dla spektaklu miała białoruska wycieczka w świat sztuki Witebska. Rewolucyjna scenografia Åsy Lieberath spotkała się z ogromnym uznaniem w wielu krajach.
Recenzje spektaklu:
„Mądre przedstawienie. To niesamowite, jak w ciągu zaledwie jednej godziny, w jednym pomieszczeniu, można wyrazić tak wiele! Tylko w świecie sztuki jest to możliwe”
– Boris Belenkin, historyk, Fundacja Memoriał
„Robert Jakobsson nie jest na scenie sam – lalki i dzwonki, które są bardzo charakterystyczne, stają się kluczowymi postaciami potrzebnymi do opowiedzenia tej niesamowitej historii. Sztuka staje się ważnym budulcem, sztuka, która rozbłysła podczas wczesnej rewolucji, znów tu ożywa!”
– Björn Gunnarsson, Hallandsposten
„Są różne teatry. I jest też Teatr Albatross. W sztuce o roku 1917 zegary się zatrzymały. Czy to było wtedy czy teraz? Kręci się mała karuzela z pustymi siedzeniami z włoskiego placu zabaw, na której Robert Jakobsson umieszcza stworzenia zbudowane z zegarów ściennych i czaszek. Czasy mijają, sieją marzenia i niszczą je. Chagall, Malewicz, Trocki, Aleksandra Kołłontaj i Szostakowicz zajmują swoje miejsca w karuzeli czasu, podobnie jak historia pierwszej miłości Roberta”
– Margareta Sörensson, Danstidningen
„Żydowskie i rosyjskie marzenia o wolności są ze sobą ściśle powiązane i myślę, że w tym spektaklu zostało to pokazane w absolutnie genialny sposób.”
– Ulrika Knutson, Teatr Cinnober
Doświadczenia Teatru Albatross pokazują, że jednym z głównych zadań współczesnej sztuki jest niestrudzone pukanie do drzwi ludzkich serc i pielęgnowanie pamięci o okropnościach najciemniejszych stron historii XX wieku, jej najbardziej bolesnych momentach. – Moscow Portal