Otwarcie wystawy: 28 maja 2022, godz. 12:00
Biblioteka Publiczna w Kazimierzu Dolnym, ul. Lubelska 32/34.
Wystawa czynna do 23.06.2022
O wystawie od autora:
Cykl „wejścia/wyjścia” (24 fotografie)
Wejście i wyjście pojawiają się zwykle jako opisy drzwi i/lub dróg prowadzących do lub z pomieszczeń ułatwiające orientację w przestrzeni. Opisy te pozwalają na uzyskanie pewnego bezpieczeństwa osobom poruszającym się w nieznanej przestrzeni.
Cykl fotografii „wejścia/wyjścia” jest próbą pokazania, że to co pozwala na wejście lub wyjście (drzwi, okno, otwór, zaułek) wiąże się często z niepewnością tego co czeka osobę je przekraczającą. Na większości fotografii to co jest „za” nie jest opowiedziane (pokazane). Wyjątkiem jest pięć prac: w trzech pokazany jest fragment nieba ograniczony budynkami, elementami betonowego krzyża lub ciasnym otworem. W czwartej fotografii za zniszczonymi otworami okiennymi pozostałe ściany zrujnowanego domu. W piątej pracy jest to fragment ogrodu widoczny w dwóch głębokich otworach okiennych.
Motyw dwóch dróg wejścia/wyjścia pojawia się na kilku fotografiach. Między innymi jest to praca przedstawiająca dwoje drzwi, jedno uchylone, drugie zamknięte, które symbolizują różne drogi jakimi można podążać. Motyw dwóch dróg wykorzystuję także w fotografiach wnętrz kościołów. Są to okna (jedno rozświetlone, drugi ciemne) lub okno i, w kontrapunkcie, niewielki otwór w sklepieniu („Holy Ghost Hole”).
Otwór ten, typowy dla kościołów romańskich, wpuszczający smugę światła, to jeszcze jedna z możliwych dróg wyjścia – ku Niebu (czy ucieczkę do Boga), a także symbol Świąt Zesłania Ducha Świętego (czyli droga wejścia). Światło wpadające do ciemnego wnętrza można także interpretować w kontekście alegorii jaskini opisanej w Politei przez Platona.
Brak ludzi na fotografiach jest zamierzony, pojawia się jedynie dziecko, które śmiało wchodzi w ciemną, nieprzyjazną uliczkę i symbolizuje pewność wynikającą z braku doświadczenia oraz postać zmagająca się z rowerem, symbolizująca tu niepewność, w którym kierunku podążać.
Pojawiająca się na fotografiach niepewność co do drogi lub tego co jest za lub przed wejściem/wyjściem, możliwość wyboru dróg lub dokonany wybór, wieloznaczność gdy ten sam obiekt jest jednocześnie wejściem i wyjściem (vide fotografia kolumbarium na Cmentarzu Powązkowskim) to środki wyrazu, które mają na celu wywołanie u odbiorcy przeżycia egzystencjalnego, refleksji nad rozumienia przejścia nie tylko w sensie fizycznego wejścia czy wyjścia ale także rozważanie jak przebiega proces decyzyjny na poziomie jednostki.