KOKPIT

Aktualności

26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Zapraszamy na koncert w ramach 26. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Zapraszamy 2 kwietnia 2022 (sobota), godz. 16:00 na koncert w ramach 26. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Koncert odbędzie się w Gminnym Zespole Szkół w Kazimierzu Dolnym (ul. Szkolna 1).

Wystąpi Duet fortepianowy na 4 ręce – Książek Piano Duo – zwycięzcy II Konkursu Muzyki Polskiej w Rzeszowie (2021r.) – Agnieszka Zahaczewska-Książek i Krzysztof Książek.

 

Program koncertu:

  • W.A.Mozart- Sonata C-dur KV 521 cz I Allegro (6’30”)
  • Zarębski- Deux morceaux en forme de mazurka op. 5 nr 1 Rêverie nr 2 Passion (10′)
  • Poulenc- Sonata na 4 ręce (6’30”)
  • Elsner- Sonata B-dur op. 16 na 4 ręce (17′)
  • Reger- 6 walców op. 22 (10′)

 

Koncert pod honorowym patronatem Księżnej Iriny zu Sayn Wittgenstein Berleburg.

Książek Piano Duo – Zespół założony w 2012 r. przez Agnieszkę Zahaczewską-Książek i Krzysztofa Książka. Muzycy rozpoczęli współpracę pod okiem dr hab. Sławomira Cierpika w Akademii Muzycznej w Krakowie, później pracowali także pod kierunkiem prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej i prof. Arie Vardiego. Koncertowali w wielu miejscach w Polsce i za granicą (Szwajcaria, Francja, Wielka Brytania, RPA). W 2019 r. zdobyli II nagrodę i nagrodę specjalną na XXI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku oraz tytuł finalisty oraz nagrodę specjalną na III Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. S. Szӧrenyi w Bukareszcie. W 2020 r. artyści otrzymali stypendium „Młoda Polska”. Są zwycięzcami  II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w kategorii zespoły kameralne. Książek Piano Duo jest reprezentowane jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

 

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena organizowany jest od 1997 r., roku upamiętniającego 170. rocznicę śmierci twórcy opery Fidelio i IX Symfonii. Od 2004 roku odbywa się w Warszawie (pierwsze 7 edycji w Krakowie). Festiwal na stałe wpisał się w krajobraz kulturowy, nie tylko Polski, ale i Europy, czyniąc okres oczekiwania na Święta Wielkiejnocy pełniejszym doświadczeniem. Od października 2001 roku Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena został członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Festiwali w Gent (Belgia).

 

Festiwal Wielkanocny jest nie tylko od 24 lat ważnym wydarzeniem artystycznym, uznawanym za jedno z najważniejszych w Europie, ale także – dzięki wypracowanym przez lata narzędziom promocji – międzynarodową platformą networkingową, będącą nie tylko miejscem spotkań wybitnych muzyków ze wszystkich kontynentów, ale i przedsięwzięciem pomagającym kreować wizerunek Polski i polskich miast (festiwal odbywa się w Warszawie i wielu miastach Polski – Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Lublinie, Zabrzu, Radomiu, Gdańsku, Szczecinie, i od 2019 Jeleniej Górze, Sopocie, Kazimierzu Dolnym);

W Zabrzu Festiwal ma zaszczyt i przyjemność zagościć szósty raz.

Program każdej edycji Festiwalu jest inny, pokazuje ciekawe i różnorodne osiągnięcia muzyki światowej i europejskiej, a także polskiej. Program  Festiwalu ma na celu prezentacje utworów Beethovena z wielu perspektyw i w różnych kontekstach co pomaga zrozumieć, skąd Beethoven czerpał inspirację, jak jego muzyka wpłynęła na innych kompozytorów, a także jakie jest miejsce spuścizny Beethovena we współczesnej kulturze. Od pierwszej edycji Wielkanocny Festiwal słynie z organizacji wystaw manuskryptów muzycznych, które są jednym ze skarbów światowego dziedzictwa kulturowego. Podczas wystaw, odbywających się co roku w Bibliotece Jagiellońskiej, prezentowane są bezcenne autografy Bacha, Haydna, Mozarta, Beethovena, Chopina Schumanna i Brahmsa, a także najcenniejsze zabytki polskiej muzyki. Całość dopełniają międzynarodowe sympozja muzykologiczne współorganizowane z Akademią Muzyczną w Krakowie, którego tematyka nierozłącznie wiąże się w myślą przewodnia danej edycji Festiwalu i oscyluje w sposób szeroki wokół twórczości i dziedzictwa muzyki Patron wydarzenia. Owocami sympozjów są publikacje naukowe zawierające teksty w języku polskim i obcym.

Wszystkie wydarzenia festiwalowe są zorganizowane wokół głównego tematu, myśli przewodniej danej edycji, który w roku 2020 brzmi „Beethoven – Wielki inspirator”.

Elżbieta Penderecka, Dyrektor Generalny Festiwalu, konsekwentnie realizuje zamierzenia mające na celu, by starannie dobrany program koncertów był interpretowany przez najlepszych artystów z całego świata.

Znakiem rozpoznawalnym dla  Festiwalu są publikacje, takie jak książki programowe czy foldery wydarzeń towarzyszących, które mają nie tylko wysoki walor merytoryczny, ale i artystyczny po przez dobór wysokiej klasy papierów, technik poligraficznych czy artystów grafików, którzy czuwają nad stroną wizualną materiałów. Wizytówką Festiwalu są także plakaty zaprojektowane przez tak wybitnych artystów jak Ryszard Horowitz, Rafał Olbiński, Stasys Eidrigevičius, Wojciech Siudmak, Grzegorz Stec, Witold Siemaszkiewicz, Andrzej Pągowski, Marianna Sztyma, Wilhelm Sasnal i Monika Zawadzki.

Dwa festiwalowe tygodnie to święto muzyki, na którym oprócz koncertów symfonicznych i kameralnych, oratoriów i oper odbywa się wiele wydarzeń towarzyszących. Wraz z Międzynarodowym Sympozjum Muzykologicznym w Warszawie, Wystawą Manuskryptów, Stowarzyszenie organizuje także Kursy Mistrzowskie dla młodych muzyków, będące niepowtarzalna okazją do obcowania młodych muzyków z wybitnymi osobowościami artystycznymi. Festiwal ma swoje stałe miejsce w kalendarzu i odbywa się w Warszawie zawsze na dwa tygodnie przed Świętami Wielkanocnymi. Ponadto dzięki starania Organizatorów i realizacji misji mającej na celu promocje muzyki na terenie całego kraju, festiwal rozszerzył swoja formułę i organizuje koncerty towarzyszące wydarzeniu m.in. w Krakowie, Katowicach, Zabrzu, Radomiu, Gdańsku, Sopocie, Wrocławiu.

Na festiwalowej mapie pojawiają się sale koncertowe często także z mniejszych ośrodków kraju, które poprzez współpracę z Festiwalem mają możliwość zaistnienia w jego międzynarodowej kampanii promocyjnej.

Dzięki lokalnym inicjatywom samorządów, a przede wszystkim dzięki funduszom pozyskanym z dotacji Unii Europejskiej w Polsce, także w tak zwanej Polsce “B” powstaje wiele sal koncertowych. Są to często znakomite architektonicznie i akustycznie obiekty na światowym poziomie. Dzięki tym inwestycjom wiele miast zyskało nowe perspektywy i realne możliwości promocji i rozwoju miasta – poprzez kulturę. Właśnie dlatego Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethoven stara się być obecny w różnych miastach Polski.  Festiwal oferuje w ten sposób znakomite muzyczne projekty na najwyższym poziomie, dając melomanom wyjątkową możliwość uczestnictwa w koncertach najlepszych światowych orkiestr i artystów. Bardzo często publiczność w mniejszych ośrodkach Polski przyjmuje festiwalowe Koncerty wyjątkowo gorąco, komunikując potrzebę kontaktu z kulturą wyższą.

 

Założeniem programowym koncertów Festiwalowych w miastach Polski jest każdorazowo powtarzanie projektu, który prezentowany jest także w Warszawie. Umożliwia to organizatorom Wielkanocnego Festiwalu negocjowanie projektów i oferować partnerom w innych miastach Koncerty festiwalowe na dobrych – często okazyjnych warunkach finansowych.

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena oferuje miastom także platformę międzynarodowego

networkingu (sieci kontaktów) i współpracy oraz wymiany kulturalnej a także daje możliwości międzynarodowej promocji miast w kontekście działań kulturalnych.

 

podziel się w mediach
Skip to content